donderdag 5 februari 2009

Zingeving van naamgeving


Alle koeien hebben een naam en een nummer. Ik heb me wel eens afgevraagd waarom beiden? Een nummer snap ik, dat is uniek voor iedere koe. Maar een naam? Het is ook niet altijd even makkelijk, dit jaar moeten alle kalfjesnamen met een 'E' beginnen
Vorig jaar hebben alle kalfjes hier dus een naam gekregen beginnend met een 'D'. Als je Dada, Doudou en Dido al hebt, ben je blij met een voetballer als Dirk Kuyt!

Ik dacht dat dit jaar het eerste stierkalfje maar naar mijn vader Erik vernoemd moest worden. Het is een schattig kalfje, helemaal wit met de puntjes van zijn oren zwart. Helaas wilde zijn moeder hem niet zodat we hem grootbrengen met poedermelk uit de speen emmer (is wel goed voor de band tussen hem en mij, het is een knuffelkalf aan het worden!) Mijn lief vond het niet zo'n goed idee om hem echt naar mijn vader te noemen, als er dan eens iets met het kalfje zou gebeuren, zou ik ontroostbaar zijn. Dat zou nog maar eens zo kunnen, ik ben per slot nog lang geen echte boerin. Dus.......... werd de naam Earik (ear vanwege zijn zwarte oortjes).


Nog even over de zin van namen; ik las op de site van http://www.ikbenboerin.nl/ dat het voor melkkoeien heel goed is om koeien echt bij de naam te noemen, ze zouden zich er beter bij voelen en meer melk geven. Zal bij vleeskoeien dan toch ook wel werken??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!