woensdag 25 februari 2009

Poep


Een groot deel van het werk hier op de boerderij heeft te maken met poep. Hoe? Dat varieert in grote mate. Het loopt van in de gaten houden of de kleine kalfjes geen diarree hebben/krijgen en goed opletten of de kleine kalfjesmeisjes geen plakje poep voor hun urine-uitgangetje hebben (plast zo moeilijk), via uiers schoonmaken als de mama in de poep heeft gelegen en merken dat je meer stro moet strooien als de koeien kuilgras hebben gegeten dat wat zanderig is (raken ze een beetje aan de dunne) tot en met opletten dat je niet geraakt wordt als je een koe insemineert of scheert.

Ook moeten de hokken natuurlijk af en toe uitgemest worden en de mest (als de boel wat gecomposteerd is) over het land uitrijden. Dit laatste is denk ik wel het leukste dat met poep te maken heeft. Mijn lief heeft nu een paar korte middagjes kunnen uitrijden en het wordt dan een ander mens. Ik denk vanwege verschillende factoren hoor; je weet dat als je mest kan rijden het weer en de omstandigheden best redelijk zijn (geen modderboel, geen bevroren grond, geen regen), je rijdt voor het eerst weer fijn hoog op de tractor over je weilanden (oh wat is het mooi) en je weet dat het gras er lekker van gaat groeien.

Maar vandaag hebben we iets met poep gedaan wat ik nooit had gedacht! Ter controle wil mijn lief steekproefsgewijs wat poep laten onderzoeken. Niet dat hij denkt dat de koeien vol wormpjes en parasieten zitten (dan zouden ze zich wel anders gedragen) maar meer voor de zekerheid nu de tijd eraan komt dat er wat clubjes koeien naar buiten kunnen.

Maar hoe doe je dat? Nou simpel: met een plastic handschoen aan ga je het gat in en 'schep' je er wat poep uit. Dat vervolgens in een klein potje moet en gelabeld moet worden. Met andere woorden: vandaag heb ik de assistente uitgehangen. En voor de duidelijkheid; ik heb niet Leontien Ruiters gespeeld en ook niet mevrouw Dobbelsteen! Nee, ik heb braaf potjes schoongeveegd en gelabeld maar gelukkig was er niemand die mijn gezicht kon zien!


(Nu achteraf moet ik toegeven; zo vies was het nou ook weer niet, het is vooral het idee. Mijn handen zijn schoner gebleven dan bij het gewone werk)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!