zondag 8 februari 2009

Claudia

Op zondag doen we, als het even kan, wat rustiger aan. Ook het opstarten gaat dan wat langzamer zodat we vandaag een half uur later dan gewoonlijk onder luid 'boe'geroep de stal betraden. Normaal is dat na een kruiwagen korrels en her en der wat melk gauw over maar vandaag.......? Claudia had blijkbaar heeeeeeel veel honger, ze bleef maar bezig! Ook na de aardappels bleef ze loeien. Even kijken of de drinkbak het wel deed, misschien had ze dorst? Nee, niets aan de hand. Dan maar door met kuilgras verdelen. Toen ik daar mee bezig was had de kleine Elisabeth een spelletje ontdekt: 'kijk eens mama, ik kan door het hek heen klimmen!' Ik heb haar wel 2 keer terug het hok in moeten sturen want kalfjes vrij op de voergang is niet heel erg, ze zullen niet weglopen maar de mama's worden zo onrustig als ze hun kindje niet bij zich hebben.
Ondertussen bleef Claudia vervelend; loeien, haar vriendinnen wegdrukken, de stiertjes in het hok naast haar uitjouwen....... Toen ik het stro in haar hok gooide en ze daar pontifikaal op ging staan zodat ik er niets mee kon, werd ik boos: Loeder! Maar de stiertjes in het hok naast haar waren ondertussen ook gek aan het doen, kijken wie de stoerste is enzo.
Het duurde even maar toen ging het lichtje branden: Claudia is tochtig! (Dat betekent dat ze deze dagen vruchtbaar is en de stiertjes reageren daar instinctief op)
De arme Claudia, ze weet gewoon uit gekkigheid niet wat ze moet.......... Dan ben ik gelijk niet meer boos. Alleen maar blij dat ze niet bij stiertjes in het hok staat: tiendermoeders zijn ook in de koeienwereld niet wenselijk, ze moet nog maar even wat groter groeien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!