zaterdag 21 maart 2009

Gijpen bij 7 Bft


Gisteren hadden we een (toch) bijzonder dagje; een aantal koeien waren verkocht en werden opgehaald. Dat blijft toch altijd even niet zo leuk, je weet dat ze eens weggaan maar deze koeien waren al meer dan 5 jaar hier, ze waren zelfs vanuit Nederland mee hierheen verhuist! Maar ja, als je geen koeien verkoopt, verdien je ook niets. Dus gisteren een soort gangetje gecreeerd waar ze tijdelijk konden staan en toen ging mijn lief het hok in om de desbetreffende beetsen rustig naar het hek te dirigeren en ik zou dan op het juiste moment het hek open en dicht doen. Meestal gaat het goed; als je maar rustig blijft en alleen even een stok omhooghoudt alsof het een hek is, dan denken ze al: 'oh, daar kan ik niet heen, dan ga ik de andere kant op' En als je het goed doet lopen ze zo naar het hek.

Maar gisteren leek het of de koeien aanvoelden dat ook papa Vladimir weg moest. Ze waren allemaal wild heen en weer aan het springen alsof ze een afscheidsdansje hielden! Maar dan vind ik het allang niet leuk meer. Ik ga nog liever gijpen bij windkracht zeven dan dat ik in een hok sta waar 8 koeien van elk meer dan 700 kg op en neer huppelen!

Uiteindelijk waren papa en 4 dames in het gangetje gemanoeuvreerd, 1 dame moest weer terug. Maar daar had ze helemaal geen zin in! Steeds als ze bijna bij het hek was dacht ze: 'nee, toch maar niet' terwijl haar vriendin dacht: 'ja, laat ik eens terug gaan naar waar ik vandaan kwam'! Het was dus steeds: doe het hek maar open, o nee toch niet, ja nu open, o nee toch niet. Op een gegeven moment leek het te lukken en liep de koe rustig naar het hek. Dat vond het hondje zo goed van ons dat hij uitbundig begon te blaffen zodat het circus weer op nieuw kon beginnen! Het duurde eigenlijk maar een minuut of 10 maar leek een eeuwigheid voordat de juiste koeien in de juiste ruimtes waren. Gelukkig, stap 1 geslaagd!
En toen leek het op Troika een stem had gekregen en zei: 'He jongens, weten jullie nog dat je begin december een paar jonge stiertjes hebt weg gehaald bij ons clubje? En weten jullie nog dat was gebleken dat die stiertjes ondanks hun jeugd waarschijnlijk toch een paar "tantes" gedekt hadden? Nou, check mij even als je wil!'
Nooit aan die mogelijkheid gedacht! Ojee, even voelen dus......... Ja hoor, Troika is al zeker 4 maanden drachtig! Haha! Snel de handelaar gebeld om te vertellen dat er 1 koe minder kwam! Troika blijft dus nog gezellig een tijdje hier, ben benieuwd of het een jongetje of een meisje wordt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!