woensdag 18 maart 2009

Echte boeren, echte schippers, echte vrouwen

Vannacht hadden we een Nederlandse boer te logeren die hier in een buurt een stiertje had gekocht en vandaag dat stiertje zou ophalen. Gelukkig had ze voor de lange rit een vriendin gevonden die mee kon. ZE?? Ja, we hadden vannacht twee vrouwelijke boeren in huis. Niks geen boerinnen, nee echte boeren in de complete zin van het woord met alle kennis en kunde die daarbij hoort (een beetje als boer Agnes uit de TV serie 'boer zoekt vrouw' dus)

Ik was wel wat onder de indruk van het idee, ze doen niet alleen dingen als voeren en melken maar ook maaien, balen persen, insemineren en 'echte-grote-mensen-bedrijfsbeslissingen-nemen'. Bijvoorbeeld over hoe hun nieuwe stal eruit komt te zien of over wel of niet een dekstier kopen en welke dan. De gesprekken gingen in het begin dan ook vooral over koeien, de prijs daarvoor, voer etc. Gelukkig ging het later ook over zaken die ik kon volgen zoals het gaan wonen in het huis van je schoonouders (kon ik volgen, niet omdat ik daar ervaring mee heb maar omdat de verhalen precies op die uit BZV leken!)

Ik begon me steeds meer op mijn gemak te voelen en kon de boel eens van een afstandje bekijken; deze vrouwen doen gewoon wat ze heel graag doen, in hun geval boeren. Ze hebben het lef om een eigen bedrijf te starten met alle risico's die daar bij horen. Eigenlijk precies zo als mijn vriendinnen ook doen! Wat is het verschil tussen vrouwen die boer zijn en vrouwen die schipper zijn? Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen besloot ik; beiden durven ze te gaan voor hun passie, beiden kunnen zich staande houden in een mannenwereld en beiden blijven ondanks hun stoere beroep en uitstraling toch echte vrouwen. En wat voor vrouwen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!