vrijdag 19 november 2010

Veerkracht



Soms verbaasd het me wel eens hoeveel veerkracht een mens kan hebben. Op dit moment zit ik met rode konen van de veerkracht mijn rugpijn te verbijten terwijl mijn lief met een bleek koppie van de veerkracht de laatste doos vlees naar binnen sjouwt Oojee; en straks komt er nog een buurman vlees halen, moeten we nog 1x veerkrachtig aardig zijn en dan kunnen we hopelijk even in een veerkrachtige stoel instorten.

Oei, wat klinkt dramatisch......... Ik kan nog lachen hoor dus ik zal de reden van dit geklaag maar gauw verklappen:

Vorige week hadden we het erg druk: er zijn toen veel kalfjes geboren en als er veel kalfjes worden geboren betekend dat dat vlak ervoor ern veel koeien hoogdrachtig waren. En hoogdrachtige koeien moet je goed in de gaten houden, voor hetzelfde geld is ze bezig met baren en heeft ze een helpend handje nodig! Dit laatste is dus ook regelmatig gebeurt en bij voorkeur midden in de nacht. Je begrijpt: na de 'kalfjeshausse' verlangde ik stevig naar een rustig avondje. Maar voordat dat avondje kon beginnen zouden we nog even de arme beesten in het weiland een lekkere baal hooi brengen. Daar waren ze erg blij mee en het kon hun niets schelen dat op de weg terug de 'green mean machine' (11 februari 2009) er mee ophield.

Nou, dat kon ons wel schelen want ergens in de week erna zou er voer geleverd worden ('ja, week 45....', 'oh nee, week 46 komen we.' 'Oh nee, toch week 47.....', 'Meneer we komen ècht week 46') Dus mijn lief kon zich een viertal dagen onder die machine verstoppen om te repareren wat hij moest repareren. Ondertussen kwam het vlees van Chaperonne hier; de veehandelaren wilden geen lieve gehandicapte koe kopen, dus ze was voor ons privé (en de buren mogen meegenieten). Maar vòòrdat het vlees kwam, kwam de stagiaire!

Met andere woorden: terwijl de machine gerepareerd werd, kon ik overdag in mijn beste Frans een meisje hier wegwijs maken en in de avonduren het vlees in de vriezer.

Maar gelukkig: na donderdag zou het rustig worden; dan waren de kalfjes gewogen voor het stamboek, dan was het spontane lek van de boiler op zolder gerepareerd, dan was de vloer van de w.c., de bijkeuken, de keuken, de woonkamer en de gang droog gemaakt en vrijdag alleen nog even het voer in ontvangst nemen. ('Meneer er komen 5 vrachtwagens, we weten niet hoe laat......', 'oh nee, de 5e vrachtwagen heeft panne, er komen dus maar vier'). Nou je raadt het: Nummer vier is van de weg geraakt, zit helemaal vastgereden in de blub nààst de weg en we krijgen hem er niet uit getrokken..........

Maar gelukkig rest ons nu niets dan de veehandelaar bellen dat hij de 7 stieren morgen niet kan komen halen omdat we geblokkeerd zijn en daarna lekker genieten van een verdient wijntje! (En het raam van de bijkeuken open, dan blijft het vlees echt wel een nachtje goed met deze temperaturen; mijn veerkracht is op!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!