dinsdag 27 december 2011

Bezoek

Vandaag waren vrienden bij ons langs en zij hadden weer vrienden van hen meegenomen. Deze vrienden-van-vrienden hadden mijn blog gelezen en waren wel nieuwsgierig naar de boerderij 'in real life'. Heel leuk natuurlijk en vooral als je iets lekkers meeneemt!
Maar ook heel moeilijk, want het is altijd te kort!

Hoe kan ik ze een goed beeld geven van onze levende have? We lopen door de stal en we lopen te hard! Te hard om te vertellen over Grandy die de eerste weken na zijn geboorte zò onhandig was dat hij wel de uier van mama kon vinden maar de speen nog geen twee tellen in zijn bekje omdat hij zo stond te springen en dansen? Hoe kan ik in die korte tijd vertellen hoe klaaglijk zijn mama kon loeien als hij wèl (met veel moeite) bij mij uit de speenemmer dronk maar niet uit haar volle uier?
We lopen te hard om te wijzen op Violette en haar tweeling waarvan er eentje bijna elke dag wel een keer ontsnapt....
En hebben ze wel gezien dat die dikke theemuts echt ons zielige kipje is?

Hup, daar zijn we al bij Gompie met zijn gekke tongetje. Daar staan we even stil maar kijken niet lang naar het hok achter ons waar Facom met zijn vrienden zit. Facom geeft wel een show "oenig zitten" weg maar kwiek-kwiekt niet met zijn grappige korte staartje en steekt ook niet zijn tong uit om te laten zien dat die inderdaad over de gehele lengte verdeeld is en aan de linkerkant roze en rechts zwart is.
En dan heb ik het bezoek nog niet eens gewezen op de gekke haardos van Fabrice!

Sjoefff daar lopen we langs Fortuna en Fantasia en kijken ze vertederd naar Fedossia terwijl er geen tijd is om te vertellen dat Fedossia eigenlijk gewoon een krengetje is.
Ik kan nog net vertellen dat Gloria zo'n nuffig kalfje is en daar staan we alweer in de grote stal! En daar staan/zitten/liggen nog veel meer rare en unieke gevallen: De stier die onfortuinlijk ge-aaid werd, Felix die zo dapper was toen zijn mama was overleden, Esquimaux die een korte tijd flimster wilde worden, dikke Troika, Escargot van bijna 2 die nog steeds bij zijn mama drinkt,...... en en en......

Dat we te snel lopen ligt niet aan het bezoek hoor, dat we te snel lopen ligt aan het feit dat er zòveel te vertellen is, zòveel te wijzen en zòveel te ervaren, dat kan je mensen niet in een paar minuten meegeven. Zelfs niet in een hele dag. Dat zie je als je een tijd lang 2x per dag Gloria haar melk geeft, ziet hoe Fedossia elke keer een stoot verkoopt aan Fantasia en als je Facom parmantig door de wei ziet paraderen.
En dat voorrecht hebben alleen mijn lief en ik.....Sorry bezoek!

2 opmerkingen:

  1. Prachtige verhalen... heerlijk om te lezen en dan de kiekjes erbij... maar in het echt... tja... dat is genieten, lijkt me zo.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!