zondag 27 november 2011

Wie bepaald wat er gebeurt?


Koeien die nu nog buiten lopen; super! Al wenste ik soms dat ze allemaal op stal stonden...... Als alle koeien binnen staan kunnen wij namelijk bepalen wat er wanneer gebeurt. Is er gezellige visite die wat lang blijft plakken? Wil je die klus eerst afmaken voordat je aan het voeren begint? Jij bepaalt; de koeien zullen wel veel kabaal maken en zichzelf hééél erg zielig vinden, maar jij weet dat ze zich aanstellen omdat ze nog best wat hooi hebben liggen en gewoon verslaafd zijn aan aardappels en hopen dat er een nieuwe baal hooi wordt geopend want je weet noot wat voor lekkers dààr in zit!

Maar koeien die buiten lopen en elke nacht naar binnen gaan, DIE bepalen het ritme! Op een specifiek, door hun bepaald moment tijdens de schemering belieft het ze om richting stal te komen. Ben je te vroeg dan zijn ze nog in geen velden of wegen te bekennen, ben je te laat dan staan ze al zo ongeduldig voor het hek te dringen dat ze in hun drukte hun eigen kalfjes onder de stroomdraad duwen waardoor die vrij over het erf lopen.

Dus het is geboden op hun tijdstip te komen! Maar wie is "hun"? Dat zijn de vreetzakken die al staan te dringen, maar dat zijn ook de drie eigenwijzen die pas zin in hooi en aardappels krijgen als het al echt donker is. Maaike opent dus het hek voor een kudde dolle koeien, sluit het hek weer anders zijn er altijd wel kalfjes die het weiland 'by night' willen ervaren, dient dus op het moment van de drie eigenwijzen het hek weer te openen maar mag geen haast hebben want: 'oh hee, ik moet mezelf dringend even aan het hek krabbelen' en: 'oh kijk, hier staat de waterbak, even wat drinken hoor' en: 'maar Maaike, je weet toch dat ik niiet van modder houd, hoe moet ik nu de stal in komen?' Draal draal draal.
1031, 1032, 1033, ik heb het alfabet al 3x van achter naar voren opgezegd..... Hè hè, iedereen is binnen!

Of.....? Wat hoor ik nu? Staat er nog een domme koe in het weiland te loeien? Stom beest, je weet toch dat je om moet lopen? En nu dan? Lokken met een emmer korreltjes werkt niet want: recht tegenover, daar achter de haag, staat de stal en daar zijn aardappels. Rechts hoor je de trekker die de aardappels heeft gebracht. Waarom zou je als slimme koe dan naar links gaan lopen??
Met andere woorden: de boer kan met de aardappeltrekker het weiland in om die domme koe te lokken terwijl Maaike probeert kalfjes te tellen die heen en weer rennen, zich achter mama verstoppen of al heel eigenwijs in de schaduw van een grote koe aan het voerhek staan te eten.

Kortom: tegen de tijd dat ik de hele club binnen heb, heeft mijn lief al het andere werk in de stallen al gedaan..... (maar heb ik dus wel kunnen genieten van een mooie zonsondergang!)

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk geschreven!
    Dit is echt grappig.

    En antwoord op je vraag:
    ik woon aan de Eschmarke dus tussen GL en E'de in!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he werken met eigenwijze beesten :-)

    Mensen hebben daar soms ook wel eens wat last van.

    By the way, bedankt voor je mail, schrijf je gauw weer wat terug. Er veranderd veel hier momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!