zondag 20 november 2011

Het is toch wat....


Het is toch wat; een stuk zuidelijker in Frankrijk hebben ze heftig veel regen en -overlast (klik maar eens naar Veer) maar hier blijft het droog droog droog.

Beneden in de kelder hebben wij een bron. Dit is eigenlijk geen bron want een bron blijft water geven en dat gebeurt hier niet. Wij hebben dus eigenlijk een put die, door middel van een ingenieus antiek drainage-systeem, gevuld wordt met regenwater en grondwater. Hieruit pompen wij het water voor ons huishouden; douche, w.c., wasmachine en we koken ermee, maar nog belangrijker: het is drinkwater voor de koeien.

Normaal gesproken hebben we in augustus altijd wel een periode waarin de put leeg is en we water uit het meer moeten halen. (Natuurlijk: nèt als ik wil douchen voor een feestje is de put leeg.... Of 's avonds laat als je eigenlijk wil gaan slapen.....)
Maar nu rijden we vanaf maart al elke 2 dagen en in de zomer zelfs elke dag naar het meer om 6000 liter water te halen! Lang voordat het beregeningsverbod inging hadden wij ons dat verbod al opgelegd in het kader: 'ja doei, we gaan niet nòg vaker rijden!' en ik ben dus al maanden gewend om eerst te kijken of we water hebben, voordat ik de wasmachine aanzet (en die enkele keer dat ik in bad wil, dit ruim van te voren aan te kondigen).

Maar nu is het toch te gek: eind november is de tijd dat ik de keldervloer leeg haal om voorbereid te zijn op veel neerslag (Want als het heel veel regent dan loopt de put dus over en staat de vloer blank), dan gaan we toch niet in alleen een warme trui water halen???

4 opmerkingen:

  1. Het is me toch wat. Het regent, het regent, er kwamen twee soldaatjes en vielen op hun gat! Sint is in het land gekomen maar met die droogte krijgt hij geen natte........voeten!
    Twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen...en...........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach liefje, dank je wel voor je pràchtige gedicht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vroeg het mij al af of jullie nog wat regen hebben gekregen. Blijkbaar niet. De regen zal er stilaan wel weer aankomen en waarschijnlijk weer veel te veel ineens, misschien toch alvast in een vrij gaatje die keldervloer leeg halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het is bizar, al die klimaatverschillen in één land. Heb je de reactie nog gelezen die toen bij mijn blog is achtergelaten? Pieter P. in Bretagne schreef:
    Ja zo zie je maar weer de grote verschillen in een land. Hier in Bretagne is er een water te kort, als er geen regen valt binnen kort kunnen ze begin december geen water meer garanderen uit de kraan.

    Ik vraag me weleens af hoe het er daar nu voorstaat! En jullie! Nu wel regen gehad?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!