maandag 14 november 2011

No impact?


Ik ben een beetje boos. En een beetje verontwaardigd.
Afgelopen week was de internationale 'no-impact-week', waarin mensen uitgedaagd worden om eens een weekje wat duurzamer te leven. Een fantastisch streven want iedereen weet dat mensen nogal luie gewoontedieren zijn en dus best eens wakker geschud mogen worden.

Ikzelf incluis. Als ik de stroomrekening zie weet ik dat ik best iets zuiniger met electriciteit mag zijn, als de postbode de reclamefolders heeft gebracht weet ik dat dat eigenlijk niet goed is (ook al is deze stapel voor ons een cursus Frans en een cursus Wat-leeft-er-in-de-wereld ineen; zo weet ik wat een Wii computer is en welke kinderheld tegenwoordig de verlanglijstjes vult)

Er zijn veel meer mensen die zich aangesproken voelen tot dit initiatief. Fijn!
Op diverse blogs lees ik hoe moeilijk mensen het vinden om de auto te laten staan en dat 2 uur spelen met de Wii computer toch echt duurzamer is dan spelen met de Xbox (??!!). Ook lees ik dat mensen erachter komen dat je echt niet je huis een uur hoeft voor te verwarmen als je er daarna maar een half uurtje bent om te ontbijten en naar je werk te gaan.
Maar wat ik in die blogs ook lees is dat al dit soort drempels helemaal niet genomen hoeven te worden ALS JE MAAR GEEN VLEES EET.

En op dit punt wordt ik dus boos. En verontwaardigd:
Om elk wissewasje de auto pakken, Ipads, spelcomputers, lang douchen, uren shoppen, altijd je huis lekker warm op 19 graden, een wasdroger, etcetera, wat een luxe! Zolang je maar vegetarisch eet, is het allemaal geoorloofd.
En wat mij nog het meest boos maakt is dat deze mensen gedeeltelijk gelijk hebben ook nog! Er is vlees in de supermarkt dat heel onduurzaam geproduceerd is. Dat is dat vlees wat zo lekker goedkoop is en waar elk biefstukje exact gelijk is.
Hoe kan ik deze mensen bereiken om ze te vertellen dat er ook eerlijk vlees is? Dat er in West Europa gebieden zijn waar je niets anders kan dan koeien houden (of kerstbomen, maar je wil niet weten hoeveel gif daarvoor wordt gebruikt)? Dat er in heel Nederland de mogelijkheid is om vlees uit natuurgebieden te eten? Dat die koeien niet grazen op gekapt regenwoud en geen soja uit diezelfde gebieden eten? Dat ik het heb over koeien die de restproducten uit de humane voedingsindustrie eten (zoals het rest product van de bio-ethanol, bierindustrie, suikerindustrie, afgekeurde aardappelen omdat ze de vorm van een hartje hebben)?

Natuurlijk vraag ik niet of iedereen elke week naar de Morvan rijdt om eerlijk vlees van mijn blije koeien te kopen (dat zou niet duurzaam zijn toch?) maar zo snel een oordeel vellen?
Ik denk dat ik maar even de kachel ga stoken....... want deze kort-door-de-bocht duurzaamheid heeft grote impact op mij!

9 opmerkingen:

  1. hoi maaike,
    maak je vooral niet druk om wat iedereen schrijft.
    ik verbaas me er ook vaak over, dat wat de mensen consuminderen noemen, gewoon gierigheid is, dus alles voor de laagste prijs.
    of alles weg(brengen)gooien waar ze even geen zin in hebben.
    maar eerlijk vlees, betekent voor jullie je dagelijks inkomen, en dan valt het niet mee om niet boos te worden.
    om die reden koop ik principieel niet bij ah, zij zijn er mee begonnen om de versprodukten onder de prijs te verkopen.
    nu houdt die winkelketen nog rekening met de klanten, maar als ze echt het monopolie hebben maken zij helemaal de dienst uit.
    heb het in amerika gezien bij de walmart.
    maar blijf er toch maar tegen ingaan, het is ook belangrijk voor de mensen die jouw blog lezen om ook de andere kant te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb net een half varkentje in de diepvries liggen dat ik met veel respect op ga eten , en niet te veel, maar gewoon , dan komt het goed toch ? , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik een keer ik ikea naar de koevellen stond te kijken kreeg ik commentaar van 2 madammen. "Dat je dat in je huis durft te leggen, nog maar durft naar te kijken!" Daarop heb ik gelijk gereageerd, en uw handtas en schoenen wat denk je daarvan? Dat je dat nog DURFT te dragen! Ze dropen gelijk af de geiten... Ik begrijp wat je wil zeggen. Leuke aardappel trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmm, ik geloof dat ik vooral de positieve berichten en blogs heb gelezen afgelopen week, misschien voel ik me daar beter bij. Het gaat namelijk nog heel heel lang duren voordat de hele wereld mee gaat doen en denken over duurzaamheid en hoe we onze leefplek, de aarde behouden. En berispen helpt niet helaas, werkt zelfs averechts om er maar even een brei-term in te gooien. Het begint gewoon bij jezelf. Misschien is de groep mensen die er echt mee bezig zijn nog klein maar ik ben ervan overtuigd dat iedere positieve actie anderen weer laat nadenken en aanspoort ook iets te doen. En dan liever (fout!) vlees laten staan dan niets. Ik kom ook bijna nooit vegetariers tegen die niet weten dat er ook eerlijk vlees bestaat of niet over de wereld nadenken. Misschien zat er wat 'cynisme' in die blogs?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. MN, voor het eerste stuk ben ik het volledig met je eens, maar ik ben zò bang voor de gevolgen als iedereen klakkeloos vlees laat staan; wat komt er namelijk voor in de plaats? Stedenbouw in Nederland (er is geen geld meer voor natuurgebieden) en kerstbomen hier in de Morvan (levert nu al veel meer op en is simpeler: 2x per jaar goed met round-up eroverheen en klaar ben je). Het is in mijn ogen niet de juiste weg om wèl onnatuurlijk te leven met xboxen en wii's en 's avonds laat nog weg willen gaan (dus de auto pakken) en rucksichloss alle vormen van landbouw en veeteelt over 1 kam te scheren.
    Maar ik geef toe: bewust leven met respect voor moeder natuur is heel erg ingewikkeld in deze doorgedraaide maatschappij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marion, ik geloof ook dat het goed gaat komen als mensen zo bewust met hun omgeving omgaan als jij doet!
    C. en sprokkelvrouw: Fijn jullie reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Maaike,
    volledig gelijk in je blog.
    Ik eet nooit vlees. Geboren en getogen Veggie. Maar mijn man en kinderen eten wel vlees en ik durf ze niet eens oneerlijk vlees voorschotelen (noch voor hen, noch tegenover het milieu, noch tegenover de dieren). We hebben een bioslager in de buurt (gelukkig) Ik sta achter mensen die eerlijk proberen te werken ook al is dat niet eenvoudig. (ps word-t ik, zonder t ;-))
    liefs,
    Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Maaike,

    Je kent onze situatie van een aantal jaar geleden... 1 vega studerende, 1 vlees eter zwaarlichamelijk werk werkende... Ik weet dat we toen uit noodzaak niet anders konden dan 'smerig' vlees kopen, er zat niks anders op. Aan de andere kant is de situatie nu gewijzigd naar 1 vega werkende naast de zwaarlichamelijk werk werkende. Dat scheelt en 1 van de eerste dingen die zijn veranderd in huis is dat er alleen nog goed vlees wordt gekocht. Helaas bij ons geen bio slager in de buurt, maar wel bio vlees uit de supermarkt.

    Ik ben nog niet zo ver dat ik manlief de kipjes uit de eigen tuin voor zet. Ik geloof dat dat meer aan mijzelf ligt dan aan hem ;-)

    Lieve groet, J-tje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Maaike, ik ben het helemaal met je eens PUNT
    Maar blijf niet te lang boos. Ik denk dat jij heel veel mensen kunt overtuigen door op een positieve manier te laten zien dat het wel op een duurzame/ verantwoorde manier kan. Zet hem op!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!