maandag 12 maart 2012

Rondje Vic-sous-Thil

Als het op zondag niet héél erg lekker wandelweer is, vinden we het vaak wel leuk om een stukje met de auto te rijden. Even van de boerderij weg en even gluren bij de buren: Hoe staat het met het perceel van Jean-Paul dat vorig jaar zo verwoest is door de wilde varkens? Heeft Daniel dit jaar voor de verandering eens wèl op tijd gezaaid? Hoe dik zijn de jonge stieren van meneer Rouleau? Heeft de topfokker van de regio, meneer Beaudot, zijn koeien nog of alweer buiten?

Maar gisteren hebben we 'onbekend terrein verkend': via achteraf weggetjes hebben we een rondje Vic-sous-Thil gereden, en dan ben je gelijk weer in het buitenland! Alles onbekend en omdat je de boeren zelf niet kent, is het gissen naar beweegredenen achter schijnbaar bizarre constructies.
Onze eerste indruk was: wat een arme en traditionele streek! We zagen zelfs nog een weiland van zo'n 2 hectare waar met de kruiwagen hoopjes mest waren verdeeld die dan, net als 50 jaar geleden, met de hooivork nog verspreid moeten worden! Ook zagen we eindeloos veel verlaten, half afgefikte huizen die desolaat in het landschap stonden en huizen die desolaat verlaten leken maar stiekem tòch nog bewoond werden.

Wel zijn de mensen in deze buurt erg creatief heb ik gezien:
Creatief met afrasteringen bijvoorbeeld.......


En ze horen zeker niet bij de wegwerp-maatschappij:


De jonge woudlopers uit de Donald Duck kunnen nog een puntje zuigen aan deze constructie (de schuur is nog in gebruik als hooibalen opslag)

Wat de boeren willen met de vele, vele percelen doodgevroren haver, weet ik niet. Wachten ze op een wonder? Of op een flinke schade-hulp vanuit de staat??

Het ergste kwam even later. Ik heb er geen foto's van kunnen maken want ik zat met open mond van verbazing te tellen wat ik zag. Rond één boerderij was uitgestald:
3 maaidorsers, in bouwjaar varierend tussen 1950 en 1980
5 verroeste ploegen
3 platte karren
9 trekkers van bedenkelijke staat
7 vergane auto's
1 iets wat ooit een caravan was
een zwik werktuigen, begroeid met bramen, waaronder een klepelmachine en een houtklover
kilo's en kilo's ondefinieerbaar oud staal
meer dan 100 balen stro in diverse staten van ontbinding
en.... en.... en.....

Dus mensen, u bent gewaarschuwt: de eerste die hier bij ons op het erf durft te beweren dat het hier een zooitje is, gaat linea recta mee in de auto voor een rondje Vic-sous-Thil! Wees gewaarschuwd!

2 opmerkingen:

  1. Ik wil dat wel eens zien, moet ik je nou eerst beschuldigen van zooi op jouw erf?

    Leuk om zo eens te gluren bij de buren....

    Vorig jaar hadden onze kinderen tijdens een ingewikkelde verdwaalwandeling in La Douce France ook weer de hoofdprijs: een huis en een auto helemaal overwoekerd door bramen. In de kofferbak van de auto ontelbare flessen wijn, zonder etiket. In het huis stond de vaat nog op het aanrecht, verder groeiden overal planten naar binnen en dreigde de boel in te storten. Hoogtepunt van de vakantie, de kids hebben het er nog over. Ik vond het best eng en dacht dat er misschien nog wel een lijk uit de kast zou komen vallen. Brrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op een ander vind ik die rommel vaak leuk, gezellig en echt menselijk. Thuis hou ik meer van orde maar met 3 kids in huis lukt dat niet altijd.
    Van mij ga je het niet te horen krijgen hoor, maar dat rondje wil ik ook wel eens meemaken!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!