woensdag 23 maart 2011

Luxeprobleem......

Wij zijn door het stamboek uitgenodigd om binnenkort in Charolles, de bakermat van het Charolaisras, met een pink van ons mee te doen aan een show waar, van een aantal K.I.-stieren, de mooiste nakomelingen uit de regio getoond worden. En dat is best een eer als je, zoals mijn liefje, veel tijd besteed aan het kiezen van de juiste stieren voor de juiste koeien met als doel mooie grote raskoeien te fokken.

Maar deze eer brengt wel wat problemen met zich mee........

Ten eerste: hoe krijg je een schuwe pink zodanig tam dat ze braaf aan een halstertje met je meeloopt op het concours? Nou ja, dat is niet het grootste probleem: we hebben haar een hokje in de oude stal gegeven en als een echt paardenmeisje roskam ik haar twee keer per dag om vriendjes met haar te worden zodat ik daarna met het halster kan gaan oefenen.

Het tweede probleem; wie gaat er met haar heen (want het gebeuren duurt een heel weekend, inclusief een fokkers-informatie-avond op zaterdag avond, waarvan ik vermoed dat de wijn wel zal vloeien!) is snel opgelost wat mij betreft: daar gaat mijn liefje heen! Hijzelf denk daar anders over want hij vind dat als ik vriendjes met de pink ben, ik met haar moet showen.....

Helaas zijn dit nog kleine probleempjes vergeleken bij het volgende: de sanitaire eisen, oftewel Ileanore! Ik zie jullie denken: wat heeft die oude brave Ileanore te maken met het concours? Nou, Ileanore is in een ver en grijs verleden in Nederland gevaccineerd tegen de ziekte IBR met een goedje dat hier niet erkend is en waardoor ze een markervirus in haar bloed heeft. Hoe je ook test; IBR-vrije Ileanore zal altijd positief testen! Dit houdt in dat ons bedrijf geen IBR-vrije status kan hebben.

Op zich is dit probleem op te lossen: onlangs hebben wij de verplichte bloedtest laten doen bij alle koeien ouder dan 2 jaar. Volgens de eisen van het concours kan je toegelaten worden als alle dieren ouder dan 1,5 jaar IBR-vrij getest zijn. Met andere woorden: of wij de test voor 32 beesten tussen de 1,5 en 2 jaar (à raison de 4 euro per test) uit eigen zak willen betalen omdat het markervirus van Ileanore hier niet erkend is........

Het laatste probleem vind ik dan weer wat minder groot: de huisvesting van mijn lief in Charolles: ten opzichte van die bloedtest-kosten is een hotelletje nog wel te betalen denk ik!

Maar toch vrees ik dat mijn net opgestarte, glanzende carrière als 'cow-fitter' vroegtijdig in de ijskast beland...........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!