woensdag 18 mei 2011

Examens



In principe beschrijf ik mijn leven als boerin met de woorden: 'thuiskomen'. Want ondanks mijn gemopper over kou, pijn in de rug en geen rijbewijs, leef ik natuurlijk een leven dat goed bij me past. Veel afwisseling, lekker buiten, verantwoording af te leggen aan niemand meer of minder dan onze koetjes en het werk wat ik doe hoef ik alleen maar te overleggen met mijn lief. En soms doe ik dat niet eens, als hij niet met hele goede argumenten komt: 'Wat? Jij stelt voor dat ik met dit mooie weer in de stal plastics ga vouwen? Ben je mal, ik ga fijn de weilanden in om afrasteringen te verbeteren!'



Maar stiekem, omdat veel nog nieuw is, deel ik mijn leven ook wel een beetje in in examens en (deel)toetsen. Zo ben ik 2 jaar geleden geslaagd voor de toets 'schudden voor neophyten', vorig jaar heb ik een voldoende gehaald voor 'harken voor tweedejaars' en heb ik dit voorjaar de test 'weideslepen' afgerond met een 'best aardig voor een beginneling'. De toetsen schudden en harken voor gevorderden zijn wel gedaan maar niet beoordeeld: Omdat we èn een stagiair hadden die het schudden met de Franse slag deed, waardoor mijn schudden extreem goed leek en dus niet eerlijk beoordeeld kon worden, èn omdat we vanwege de rechtzaak niet zelf konden persen en wikkelen en de loonwerker natuurlijk niet een betrouwbaar persoon is om mijn geharkte weilanden te becommentarieren.



Dit jaar ben ik wèl geslaagd voor de toets 'blij zijn dat we al ruim een kwart van de wintervoorraad binnen hebben' maar helaas gezakt voor de toetsen 'elk moment de weersites checken' en 'tellen en bijhouden hoeveel balen per weiland per hectare geperst zijn'. Ik heb nog genoeg te doen dus!



Terwijl 18-jarig Nederland binnen zit te zweten op hun examens, ga ik buiten nog even oefenen voor het examnen 'stroomdraad plaatsen'!

3 opmerkingen:

  1. Veel succes met je tentamens en examens ! Zo voelt het voor mij ook soms, alleen ik slaag niet altijd...
    Maar het examen 'label kip', stro-rijden en hooi schudden heb ik gehaald

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Maaike,
    Wat schrijf je toch ongelooflijk grappig en goed. Examen blog schrijven haal je met een 10+!

    Lieve groet vanuit Kalenberg Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. aha! Dan kan ik bij jou om raad want ik moet ook schrikdraad plaatsen en weet niet goed hoe eraan te beginnen... enneuh ik ben het met Marieke hierboven helemaal eens, van mij krijg je ook een 10+ voor je blog! x C

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!