vrijdag 22 oktober 2010

De Tokkies


Als de kippen zouden weten dat we zo'n lol om ze hebben, zouden ze dan boos worden of geld gaan vragen voor de voorstelling?
Het begint 's ochtends al; ik moet altijd even wachten met het hok te openen zodat het hondje eerst rustig zijn bak leeg kan eten, doe ik dat niet dan rennen de kippen direct naar hondjes' bak om zijn hondebrokken op te peuzelen!

Enfin, als het hondje is uit gegeten kunnen de kippen vrij. Ik doe de deur open en direct rennen er twee naar buiten (zouden het altijd dezelfde zijn?) om hun nestplekje op te zoeken omdat ze dringend hun ei kwijt moeten. De haan rent er vrolijk achteraan totdat hij zich na een paar passen realiseert dat dat meisje die het hok opent, ook altijd lekker voer komt brengen. Rechtsomkeert dus om eerst goed te ontbijten.

Vervolgens kan de hele club aan hun dagritme beginnen: eerst een tijdje onder de strokar zoeken naar verloren graankorreltjes, dan naar een grote plas of een emmer waar water in zit om de dorst te lessen. De rest van de ochtend scharrelen ze wat in de oude stal rond.
's Middags is het program iets variabel; de pruimenboom geeft geen pruimen meer dus daar hoeven ze niets te zoeken, de moestuin is afgesloten nadat ze zich tegoed hadden gedaan aan een hele bloemkool, dus daar valt ook nites meer te halen.
Wat wel blijft is de rondgang langs alle machines. Wij hebben hele technische kippen namelijk die graag onderzoeken hoe de onderkant van een auto of trekker eruit ziet. Meestal bepaalt de haan wanneer men naar het volgende onderdeel gaat. Hij houdt zijn hennen goed in de gaten want als er eentje wat achterblijft, wordt er netjes gewacht tot iedereen er weer is. Soms lijkt het net of meneer de haan even telt: 1, 2, 3, 4, 5, 6 ja, iedereen is er! Erg grappig en aandoenlijk om te zien.
Ook hebben de kippen hun eigen broedplekje; sommigen in hun nachthok, anderen achter een plank in de stal en/of in een gereedschapskar. Dus eieren zoeken is niet moeilijk.
Laatst was ik wat ziekig dus ik was niet heel actief in het rapen, totdat mijn liefje me meetroonde naar de gereedschapskar: er lagen wel 10 eieren in! Ik schaamde me best, arme kip...... had met veel moeite bovenop die stapel moeten klimmen om haar ei te lozen......... Maar wat was dat? Mijn lief begon mij ervan te verdenken dat ik die stapel eieren in de kar had gelegd om een grap met hem uit te halen! Nu ging ik even denken....... hij is degene van dit soort grappen dus hij moest het zelf gedaan hebben!

Het probleem is nog steeds niet opgelost: hij verdenkt mij, ik verdenk hem en de kippen leggen rustig door!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!