zaterdag 21 november 2009

Lofzang op mijn liefje

Ja, da's makkelijk he, een lofzang op je liefje......?! Hij is zo leuk en zo lief en zo grappig en..... NEE! Dat bedoel ik helemaal niet! Nou ja, hij is het wel maar daar ga ik echt geen blogstukje over schrijven hoor. En bovendien is dat ook nog behoorlijk subjectief allemaal.

De lofzang gaat over mijn liefje met zijn koeien.

Afgelopen donderdag moesten er weer kalfjes gewogen worden voor het stamboek. We doen dat altijd in de grote stal: weegschaal schuin bij een uitgang van een hok, kalfjes in dat hok en 1 voor 1 de weegschaal op manoeuvreren.

Maar die kalfjes moesten nog wel "even" in dat hok komen. En er was nog geen van de te wegen jongens in de grote stal, terwijl de stal al wel zo goe als vol was! Ik heb er gewoon slecht van geslapen......: 24 kalfjes met hun moeders in de nieuwe stal en 10 kalveren met hun moeders nog buiten in het weiland. Hoe gaan we dat oplossen?

Er werd ogenschijnlijk niets met mijn gedram gedaan:
"We moeten iets met die kalfjes, het is bijna donderdag"
"Ja je hebt gelijk maar het is zo moeilijk"
"Daarom moeten we nu al beginnen!"
"Ja maar........"

Dit is nog even geen lofzang. Maar nu komt het:

Ineens was dinsdag het plan in zijn hoofd klaar: "als we nu die en die daar heen doen, en die club daarheen en dan even de drachtige koeien er uit selecteren en ....." Etc. Het is duidelijk dat ik het niet bij kon benen.

Maar een uur later stond ik met open mond in de grote stal: mijn liefje zette een hok open, liep heel rustig en statig als een leraar tijdens een examen door de hokken, even een hand voor die neus houden, een aaitje over die bil, even een stok tussen die twee koeien houden en alsof de koeien het plan wel direct snapten werd gescheiden wat gescheiden moest worden en samengevoegd wat samengevoegd moest worden. Het was ondertussen zo goed als stil in de stal en dat is opmerkelijk. Het leek bijna alsof ik naar een stomme film stond te kijken.

Gelukkig werd ik snel uit mijn droom gehaald toen de club die naar buiten moest, samen was. Deuren open en oren dicht!

Al met al voor niets slecht geslapen: de weger kwam om 14.00 uur, om 13.30 uur was alles voorbereid en hebben we met zijn 3en als een ge-oliede machine de 34 kalveren gewogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust je reactie achter!