donderdag 6 augustus 2009

Rijkdom


Afgelopen zondag zijn de laatste gasten vertrokken. Toen hadden we precies een maand lang vrijwel continu mensen over de vloer gehad. Mensen die onze boerderij op doorreis van of naar hun vakantie-adres bezochten, mensen die de boerderij bezochten omdat ze van de camping waren weg-geregend en mensen die onze boerderij als werkelijk vakantie-adres hadden bezocht.

Na zo'n maand was het fijn dat er wat rust in huis was, tijd voor bezinning dus. Sommige mensen gaan voor bezinning naar de kerk, mijn kerk heet 'open veld en natuur'. Afgelopen dagen heb ik dan ook genoeg in mijn kerk rondgestruind; we hebben afrasteringen gecontroleerd, gerepareerd en nieuw gemaakt. Tijd genoeg dus om de maand juli nog even in gedachten te herbeleven.

Wat een rijkdom toch, besef ik me. Zoveel lieve, leuke, gezellige vrienden en familieleden. En dat wij ze een fijne tijd kunnen bieden, alleen maar door de deuren open te zetten! Ik heb genoten van al het bezoek; mensen die actief in de stal meehielpen, mensen die genoten van de rust hier, mensen die mij geweldig ontlast hebben in het huishouden.......... Luxe, luxe, luxe.

Vanmorgen stond ik in het weiland de koeien te bekijken (een belangrijke taak ook al lijkt het alsof ik dan niets doe: de eerste koe met een ooginfectie door de vliegen staat al binnen!) en liet het woord 'rijkdom' door mijn gedachten spelen. Wat is rijkdom? Ik voel me rijk, ook al is het algemeen bekend dat de crisis (ook) bikkelhard toeslaat bij boerengezinnen. Boeren zijn vanzelf al gewend dat ze niet op vakantie kunnen, dat een boerencamping runnen of vlees aan huis verkopen niet alleen maar gezellig is maar financieel gezien ook bittere noodzaak en dat ze ieder dubbeltje moeten omdraaien, maar zulke financiele problemen als ze nu hebben, nee dat gaat te ver. Ik hoorde dat er melkveehouders zijn die iedere maand duizenden euro's van de bank moeten lenen omdat ze minder dan de kostprijs voor hun melk krijgen.
Het is waar: een boer leeft arm en sterft rijk. Als de boer stopt met zijn bedrijf komt er veel geld vrij: het land en de machines vertegenwoordigen een groot aantal euro's. Maar dat een boer op een dikke tractor rijdt, wil niet zeggen dat hij het nu rijk heeft! Die tractor is zijn werktuig, zonder die tractor kan hij veel minder maaien en oogsten dan wat hij nodig en hij zou dan helemaal achteruit boeren.
Wat een probleem voor mijn collega's, ze zitten echt in een soort tang gevangen; de kostprijs gaat omhoog en ze krijgen steeds minder voor hun product (ook al merk je dat in de supermarkt nauwelijks). Ik krijg er soms kippenvel van. Ik voel me het rijkste meisje ter wereld met mijn liefje en mijn vrienden en familieleden maar dat kan ik makkelijk denken; wij kunnen net aan blijven eten van wat er zo minimaal binnenkomt. Stel jevoor hoe het met andere boeren is die een gezin moeten onderhouden!
Nou ja, ik kan weinig anders doen dan voor hun te duimen dat het snel beter voor ze wordt en dat ze weer kunnen doen wat ze graag doen en goed kunnen: met hart en ziel werken om een goed produkt te kunnen verkopen zodat "de consument" lekker en eerlijk kan eten!

1 opmerking:

  1. Nou.....ik weet het nog niet...misschien moet de uitdrukking heden ten dagen worden aangepast!!! Een boer leeft arm en streft arm! Of ...een boer leeft "rijk" (tevreden!) Ja, tevreden zijn dat is belangrijk....tevreden optimistisch!!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust je reactie achter!